fredag, 22 juni 2018 19:53

Skrevet av
Ranger denne artikkelen
(0 Stemmer)

Velkommen ut til årets toppturer! Ikke glem å kjøpe deg klippekort på Coop Sunhov eller Kiwi Hagafoss. De koster kr 40,-. Last ned toppturbrosjyren i linken under her, eller klikk deg inn på denne artikkelen for å lese mer om turene

I år har du mulighet til å få en flott t-skjorte om du går 10 topper. Husk også at hver tur gir et lodd i trekningen om fine premier.

Klar-Ferdig-GÅ!

PS: Vet du om noen fine turer vi MÅ ha med i 2019? Ta kontakt med oss!

Informasjon:

Husk å ta med klippekort for årets toppturer, så er du med i trekningen av flotte premier! Klippekortene fås kjøpt på Kiwi Hagafoss og Coop Sunhov. Klippekortet koster kr. 40,-

På hver topp finnes en tang til å klippe merke i kortet. Tangen ligger i kassen til Hol IL sammen med turbok. Hjelp oss gjerne ved å ha med en penn i lomma, og legg denne igjen til nestemann dersom det mangler penn i kassen når du kommer. På forhånd, hjertelig tusen takk!

Kassene henger oppe til 7. oktober kl. 14.00, men kan bli tatt ned tidligere hvis snøen kommer. Ta de høyeste turene først!
Kortet leveres inn på et av utsalgsstedene senest 7. oktober.

(Coop Sunhov, Kiwi Hagafoss). Det kan også leveres i egen turkasse på klubbhuset i Hol. Denne henger på fremsiden av klubbhuset.

Alle som fullfører 10 av de 11 toppturene får fin t-skjorte som premie. Det vil ellers bli flotte utrekkspremier. Hvert klipp gir 1 -et- lodd i trekningen (Lordehytta gir 2). Trekning foretas medio november og alle vinnere blir kontaktet. Barn mellom 6-14 som har gått min. 6 turer, eller barn u. 4 år som har gått min. 4 turer får også 10 lodd i trekningen.

Vet du om en flott tur som bør være med i toppturene for 2019? Ta kontakt med oss så blir vi gjerne med deg på turen! Vi håper på mange nye utfordrende forslag!

RIKTIG GOD TUR, OG GOD SOMMER!

Årets toppturer 2018:

Einsetnuten - 1245 moh.
Vanskelighetsgrad: Lett/ Middels, 45 min, 1,2km en vei. (242 høydemeter)

Sted: Sudndalen

Følg FV 50 til østenden av Strandavatnet (Kalken) eller til Einset. Turen fra Einset er noe lengre enn fra Kalken.

Halletjønn - 1085 moh.
Vanskelighetsgrad: Lett/Middels, ca 50 min, 2km en vei (182 høydemeter).

Sted: Sudndalen

Kjør til Hallingskarvet Skisenter. Følg veien til endes i hyttefelt øst for skisenteret. Herfra går stien opp til Halletjønn. Parkering i «høyre»svingen før du kommer opp til stien (står en campingvogn der)

Oseberget - 1079 moh.
Vanskelighetsgrad: Middels, ca 50 min en vei.

Sted: Hovet/Sudndalen

Alt 1:Følg FV 50 til Eggen/Hivju. Sti går opp ved fjøset på Slåtta på vestside av elva. Stien er merket med røde merker.
Alt 2: Parker samme sted som til Halletjønn,gå veien til endes. Gå litt lenger øst der hvor veien slutter og ta av til stien som går rett opp på oversiden av veien. Stien er merket med røde merker. Denne ruta er lettere å gå enn alt. 1.

Hivjufossen - 880 moh.
Vanskelighetsgrad: Middels, ca 60 min

Sted: Hovet

Stien tar av fra fv. 50 ca. 300 meter nedenfor Bakkebrua og går opp den bratte bjørkelia til Hivjufossen. Hivjufossen er et flott skue, hele fossefallet er  på ca. 250 meter. Aldri gå for nærme fossen!

Brynuten - 1019 moh.
Vanskelighetsgrad: Middels, ca 1t 15min

Sted: Hovet

God utsikt til Sudndalen, Hovet og deler av Hol. Parkér nede ved Brybrue og gå veien oppover i Grønsetlie (mot Fagerdalen støl) ca. 500 m. Stien går av på venstre side. Det er også et alternativ å gå fra Eggen i Sudndalen

Odnakk - 1192 moh.
Vanskelighetsgrad: Lett fra Kvisla (30 min) /Hard fra Hol (1t 30 min)

Sted: Kvisla/Hol

Alt 1: Kjør opp Sandsvegen (Kvisla) til Bjørnstøl en med parkering på høyre side. Her går det merket sti på venstre side av veien. Stien er merket med røde merker.
Alt 2: Stien starter ved gamle akebakken ved vestenden av Holsfjorden. Den går gjennom bjørkeskogen i tildels svært bratt terreng opp til Odnakk.

Brenthovd - 1243 moh.
Vanskelighetsgrad: Lett, 1 t

Sted: Holsåsen

Alt 1: Kjør opp til Holsåsen (bomveg). Kjør videre inn til Storemyr til liten parkeringsplass  på høyre side ved Syningen. Her er det skilt inn til Brenthovd (vestover).
Alt 2: Kjør videre på veien på Holsåsen, forbi «Undehovda» og «Feten». Ved Raudtjørne går det flere alternative stier opp til Brenthovd. Det finnes flere alternative ruter- se kart eller ut.no.

Villandsnipen - 935 moh.
Vanskelighetsgrad: Middels, 1 t. 1,6km en vei (317 høydemeter)

Sted: Vestsida Hovet

Kjør over Ruudbrua og følg veien nedover (østover). Du kommer forbi garden Strøm og noen mindre bygninger. Like etter disse husene parkerer du på venstre side av veien. Her går stien oppover langs bekken som renner ned fra fjellet. Stien går på vestsida av bekken.

Geiterygghytta - 1224moh.
Vansklighetsgrad:  Lett, 3 km

Sted: Geiteryggen

Følg fv 50 til du kommer til tunnelen og parker der ute. Følg veien innover. Man kan også parkere på andre siden av tunnelen og gå inn. 3 km denne vegen også. Nydelig servering kan kjøpes på Geiterygghytta før hjemturen.

Sørestølkamben - 895 moh.
Vanskelighetsgrad: Lett

Sted: Hol

Kjør opp til bommen til Holsåsen. (Følg merket sti rett østover forbi Sørestølen og ut på Sørestøl kamben.

Lordehytta - 1620 moh.

Lordehytta er klart som turmål i klippekortet! Vi har inngått et samarbeid med Sport 1 på Geilo og bruker samme kasse, bok og tang som de har der oppe. Det er ikke ønskelig å henge opp enda en kasse på den flotte hytta så det ble den beste løsningen. Stikk gjerne innom butikken deres på Geilo og få med klippekort til deres toppturer også, så får du en «flying start».