Skip to Content

Postkassetrim

Vi synes det er viktig med lavterskeltilbud for alle som ønsker å komme seg ut og bli mer kjendt med dei fantastiske perlene som ligger i nærmiljøet vårt.

Fysak-turer for barn opp til 13 år

For barn opp til 13 år har vi klippekort med 8 turmål som er i områdene Geiteryggen, Sudndalen, Hovet og Hol.  Alle fysak-turene har som regel en aktivitet/hyggefaktor. Klippekortet og deltakelse er gratis.

Ønsker du å samle turer, kan klippekort skrivet ut.
Det kan lastes ned her: Klippekort FYSAK-turer 2023
Og her finner du tur-brosjyren som hører til FYSAK-turene 2023: Brosjyre FYSAK-turer 2023

Det blir trekning av premier blant barna som har deltatt på alle turene og levert inn klippekortet innen fristen, som er hovedsakelig etter høstferien hvert år.

Postkassetrimmen via app

Vi har aktivert toppturene i Hol idrettslag på postkassetrimmen. Trimmen heter Hol IL toppturer. Du må laste ned appen fra enten App Store eller Google Play, om du vil være med å samle turer. Appen er gratis og du må registrere deg med navn og e-postadresse.

Last ned Appen her!

Appen ser slik ut:

Varighet på trimmen er fra 1. januar til 31. desember.

Mål og premiering er ved gjennomførte 10 turer, da er du med i trekningen av 1 flott hovedpremie. Gjelder kun for de som er registrert i appen og som er medlem av Hol idrettslag.

Noen av turene har flere alternative ruter og det er opp til deg å velge den ruta du har lyst til å gå. Turene er nå tilgjengelig hele året og du har mulighet for å velge om du vil gå, bruke truger eller benytte ski. Vi minner om at du må tenke på egen sikkerhet med tanke på vær, føre, bekker og snøforhold. Du må vise hensyn til dyr på beite og andre ville dyr når du er ute i naturen. Er du i følge med hund, hold hunden i bånd.

Vi ønsker deg en god tur og er det noe du lurer på, eller ønsker å gi tilbakemelding på, så send en melding til Hol idrettslag. Vi oppfordrer til at det tas mange flotte bilder i appen.

Turkassene som fortsatt henger ute, blir fortløpende fjernet da det kun er Postkassetrimmen via app som skal benyttes.

Vi har valgt å fjerne Hivjufossen som et turalternativ. Årsak til det er at rovfugler ikke får til hekking i området på grunn av mye turtrafikk. Håper på forståelse for det.

Topper som er med: Brenthovd, Odnakk, Brynuten, Oseberget, Einsetnuten, Birgitstølen, Kalveskallen, Lordehytta, Ruetoppen, Urevassnuten og Belvatnet (der stien møter vannet).

Ønsker dere alle en riktig god tur.

Veibeskrivelse til Hol ILs postkasseturer og andre fine turer

Einsetnuten 1245 moh.

Vanskelighetsgrad: Lett/ Middels, ca. 50 min en vei.

Sted: Myrland
Alt. 1: Følg FV 50 til østenden av Strandavatnet (Kalken)

Alt. 2: Parker ved Einset. Turen fra Einset er noe lengre enn fra Kalken.

Halletjønn 1085 moh.

Vanskelighetsgrad: Lett, ca. 50 min en vei.
Sted: Sudndalen

Alt. 1: Kjør til Hallingskarvet skisenter. Følg veien opp i hyttefeltet (bomveg). Parkering på venstre side i den første bratte svingen. Gå videre oppover langs vegen til du ser skilting og sti videre.

Alt. 2: Kjør til Hallingskarvet skisenter. Parker etter skikroa og følg stien oppover fra skisenteret

Oseberget 1079 moh.

Vanskelighetsgrad: Middels, ca. 75 min en vei.
Sted: Hovet/Sudndalen
Alt. 1: Følg FV 50 til Eggen/Hivju. Sti går opp ved fjøset på Slåtta på vestside av elva. Stien er merket med røde merker.

Alt. 2: Parker samme sted som til Halletjønn. Stien stater øst for parkeringen. Stien er merket med røde merker. Denne ruta er lettere å gå enn alt. 1.

Hivjufossen   880 moh.

(Hol il har valgt å fjern turen til Hivjufossen som et turalternativ grunnet rovfuglenes hekkeplass og behov for ro)

Vanskelighetsgrad: Middels, ca. 60 min en vei
Sted: Hovet
Stien tar av fra fv. 50 ca. 300 meter nedenfor Bakkebrua og går opp den bratte bjørkelia til Hivjufossen. Hivjufossen er et flott skue, men ALDRI gå for nærme fossen!

Øystlihovda

Vanskelighetsgrad: Lett, 5-15 min

Sted: Holsåsen

Kjør opp til Holsåsen (bomveg). Kjør videre inn til Storemyr til liten parkeringsplass på høyre side ved Syningen. Her er det skilt inn til Øystlihovda (østover). Turen går i lett terreng og kan utvides ved å gå en runde utpå flere små topper i terrenget.

Sørestølkamben - 895 moh.

Vanskelighetsgrad: Lett

Sted: Hol

Kjør opp til bommen til Holsåsen. (Følg merket sti rett østover forbi Sørestølen og ut på Sørestøl kamben.

Brynuten 1019 moh.

Vanskelighetsgrad: Middels, 80 min en vei
Sted: Hovet
God utsikt til Sudndalen, Hovet og deler av Hol. Flere muligheter å gå opp på Brynuten.

Alt. 1: Kan parkere nede ved Brybrua og gå veien oppover i Grønsetlie ca. 500 m. Stien går av på venstre side.

Alt. 2: Gå fra Eggen i Sudndalen

Alt. 3: Samme utgangspunkt som alt. 1. Ta av fra veien litt før jordet til Nordre Bry på venstre hånd. Gå gjennom skogen til du kommer på Bry/Grønsetlie, gå videre opp mot jordet til Nordre Bry og der starter god sti i vestenden av jordet. Husk å hold grinder stengt! Her går det god sti over Steingrimplassen og videre oppover til Brynuten. Flott utsikt til Hivjufossen, Oseberget og Slåtta. Bratt parti på slutten, men vel verdt å prøve denne turen.

Kalveskallen 1240 moh.

Vanskelighetsgrad: Middels, ca. 11 km en vei

Sted: Hol, 2 – 2 ½ time en vei

Kjør opp til Holsåsen (bomveg). Kjør forbi Storemyr og videre til liten parkeringsplass ved Syningen. Her er det skilt inn til Kalveskallen. Kan også gås som en Rundtur via Brenthovd (vestover).

Det finnes flere alternative ruter - se kart eller ut.no.  NB: Det er topp som er nærmest Hovet.

Odnakk 1192 moh.

Vanskelighetsgrad: Lett (fra Kvisla) (45 min en vei) /Middels (fra Hol)
Sted: Hol/Kvisla
Alt. 1: Kjør opp Sandsvegen (Kvisla) til Bjørnstølen- en parkering på høyre side. Her går det merket sti på venstre side av veien. Stien er merket med røde merker

Alt. 2: Stien starter ved gml. akebakken ved vestenden av Holsfjorden. Den går gjennom bjørkeskogen delvis svært bratt terreng opp til Odnakk.

Brenthovd 1243 moh.

Vanskelighetsgrad: Lett, 90 min en vei
Sted: Holsåsen
Alt 1: Kjør opp til Holsåsen (bomveg). Kjør opp til Storemyr til liten parkeringsplass ved Syningen. Her er det skilt inn til Brenthovd (vestover).

Alt. 2: Kjør videre innover på veien til Holsåsen, forbi «Undehovda» og «Feten». Ved Raudtjørne går det flere alternative stier opp til Brenthovd. Det finnes flere alternative ruter- se kart eller ut.no.

Birgitstølen – 1150 moh.

Vanskelighetsgrad: Lett, ca. 90 min en vei.

Sted: Sisseldalen/Hovsåsen. Bomveg (ta med kontanter)

Minnesmerke, Karimyran (flyslepp)

Alt. 1: Kjør til Sunnhov (Coop marked, Hovet). Følg veien oppover, ta til venstre i første kryss og følg veien opp til Sisseldalstippen, kjør gjennom bommen til første kryss og ta til høyre. Bommen er åpen fra 21. juni - 19. august). Fortsett på denne veien til det kommer et vann på venstre side, her er det parkering. Gå etter merket veg/sti.

Lordehytta - 1620 moh.

Vanskelighetsgrad: Hard, 18 km, ca. 3t

Sted: Myrland

Kjør til Myrland og fortsett videre til innkjøring mot Raggsteindalen. Følg denne et godt stykke innover. Stien tar av vegen til Raggsteindalen ved Nordrestølen. Jevn stigning oppover langs Skarvåne og videre på østsiden av Grønehallnut. Videre går stien på vestsiden av det nederste Folarskartjønnet og på østsiden av det øverste tjønnet. Derfra er det bratt stigning opp Folarskaret. Stien går opp noe til venstre for Lordehytta. Det er ei bratt stigning fra Folarskarvatnet og opp til Lordehytta. Det kan være lurt med staver. Gå samme vei tilbake. Glem heller ikke å ta med deg kart, kompass, godt med klær og gode sko. Barn under 16 år skal gå i følge med en voksen.

Villandsnipen - 935 moh.

Vanskelighetsgrad: Middels, 1 t. 1,6km en vei (317 høydemeter)

Sted: Vestsida Hovet

Kjør over Ruudbrua og følg veien nedover (østover). Du kommer forbi garden Strøm og noen mindre bygninger. Like etter disse husene parkerer du på venstre side av veien. Her går stien oppover langs bekken som renner ned fra fjellet. Stien går på vestsida av bekken.

Geiterygghytta 1224 moh.

Vanskelighetsgrad: Lett, 60 min

Sted: Geiteryggen

Følg fv 50 til du kommer til Geiteryggstunnelen og parkering. Følg veien innover. Kan også parkere på andre siden av tunnelen og gå derifra, ca. 3 km en veg.

Sørestølkamben

Vanskelighetsgrad: Lett, en vei ca. 45 min

Sted: Hol (før bommen)

Kjøre opp mot Holsåsen og parker ved bommen. Følg kjerrevei innover til et stort jorde. Kryss jordet og gå forbi liten bu på høyre side, (NB: hold deg i kanten av jordet) Følg stien til skilt Sørestølkamben og ta deretter til høyre.

Lavvo ved Svarttjødn

Vanskelighetsgrad: Lett, ca. 20 min.  en vei,

Sted: Holsåsen

Kjør opp til Holsåsen (bomveg). Kjør videre forbi Storemyr og inn til liten parkeringsplass ved Syningen. Her er det skilt inn til Svarttjødn (vestover)

Vesleslåtta

Vanskelighetsgrad: Lett, 20 min

Sted: Holsåsen (før bommen)

Kjør opp mot Holsåsen og parker i den første store venstresvingen. Gå etter kjerrevegen.